18 mrt Zondag 23 februari 2025: 3de zondag in de veertigdagentijd
Lucas 13, 1-9
Het evangelie van de laatste kans?
De oproep tot bekering komt vaak terug in Jezus’ prediking. Hierbij reageert Hij tegen de zorgeloosheid waarmee velen van zijn tijdgenoten leven. Het meest ergert Hij zich aan de hoogmoedige dunk die farizeeën en Schriftgeleerden van zichzelf hebben. Vanuit hun wetsgetrouwe vroomheid menen zij recht te hebben op Gods voorkeur en kijken zij minachtend neer op allen die in hun ogen ‘zondig’ zijn.
De manier waarop vandaag in het evangelie mensen naar Jezus toekomen, sluit hierbij aan. Zij vertellen Hem over twee gebeurde feiten, waarbij dodelijke slachtoffers vielen. Er is echter weinig meeleven te bespeuren. Veeleer heb je de indruk dat de omstaanders van oordeel zijn dat de gestorvenen schuldig zijn aan hun eigen dood. Zo niet, dan zou Jahwe hen niet gestraft hebben. Jezus laat deze mening voor wat ze is. Hij doet geen uitspraak over de zondigheid van de slachtoffers. Wat Hem vooral bekommert, is de levenshouding van zijn toehoorders, van het Joodse volk en zijn religieuze leiders. Zo dikwijls heeft Hij reeds geprobeerd hen tot inzicht te brengen en hen de ogen te openen voor de belofte van het Koninkrijk. Herhaaldelijk heeft Hij hen gesproken over God, over zijn liefde en grenzeloze barmhartigheid. Doch tot hiertoe is alles tevergeefs geweest. De vijgenboom draagt nog steeds geen vruchten. Slechts enkele vissers zijn met Hem meegetrokken, maar ondertussen groeit rondom Hem de vijandigheid. Toch grijpt Jezus elke kans aan om de mensen die naar Hem toekomen op te roepen tot ‘bekering’. Zelfs het verslag van de twee rampzalige feiten gebruikt Hij om de vertellers te wijzen op hun eigendunk en blindheid. Indien zij niet bereid zijn te luisteren naar wat Hij hen te zeggen heeft, dan snijden zij zelf de levensdraad door die hen met Jahwe verbindt.
De gelijkenis die Hij eraan toevoegt, zet zijn waarschuwing nog kracht bij. Niemand laat een vijgenboom, die in drie jaren geen vruchten droeg, staan. Hij put alleen maar de grond uit, tot nadeel van geheel de wijngaard. Het is dan ook begrijpelijk dat de eigenaar het bevel geeft hem om te hakken. Dezelfde reactie zou van God kunnen verwacht worden, nu Israël, het uitverkoren volk, niet eens zijn Zoon herkent. Nog nooit heeft Hij zich zo duidelijk uitgesproken, nog nooit is de doofheid van de mens zo groot geweest. Deze afwijzing is voor Jezus een pijnlijke realiteit, wellicht deze zwaarste last die Hij te dragen heeft. Met geheel zijn persoon botst Hij tegen een muur van onbegrip aan, een muur die in Jeruzalem de vorm van een kruis aanneemt. De onvruchtbare vijgenboom staat niet in de tuin van je overbuur. Hij staat rondom je eigen huis, zelfs in het eigen hart. Het is dringende taal, het is een waarschuwing.
Nikolaas Devynck o.s.b
gewezen padre Infra Antenne Noord
monnik van Sint-Andriesabdij-Zevenkerken
Sint-Kruis-Brugge
Lucas 13, 1-9:
1In die tijd waren er bij Jezus enkele mensen die Hem vertelden wat er gebeurd was met de Galileeërs, van wie Pilatus het bloed met dat van hun offerdieren vermengd had. 2Daarop zei Jezus: “Denkt ge, dat onder alle Galileeërs alleen deze mensen zondaars waren, omdat zij dat lot ondergaan hebben? 3Volstrekt niet, zeg Ik u. Maar als gij u niet bekeert, zult ge allen op een dergelijke manier omkomen. 4Of de achttien die gedood werden doordat de toren bij de Siloam op hen viel denkt ge dat die alleen schuldig waren onder alle mensen die in Jeruzalem woonden? 5Volstrekt niet, zeg Ik u. Maar als gij niet tot bekering komt zult ge allen op eenzelfde wijze omkomen.”
6Toen vertelde Hij deze gelijkenis: “Iemand had een vijgenboom die in zijn wijngaard geplant stond; hij kwam zoeken of er vrucht aan zat, maar vond niets. 7Toen zei hij tot de wijngaardenier: Al sinds drie jaar kom ik aan deze vijgenboom vruchten zoeken maar ik vind er geen. Hak hem om! Waartoe put hij nog de grond uit?’ 8Maar de man gaf hem ten antwoord: Heer, laat hem dit jaar nog staan; laat mij eerst de grond er omheen omspitten en er mest op brengen. 9 Misschien draagt hij het volgend jaar vrucht; zo niet, dan kunt ge hem omhakken.”
New Revised Standard Version Updated Edition (NRSVUE)
“Copyright © 2021 National Council of Churches of Christ in the United States of America. Used by permission. All rights reserved worldwide.”
Copyright afbeelding: Ortheo
Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.